Sveikatos BIBLIOTEKA

6 patarimai, kaip nepriaugti nereikalingų kilogramų žiemą!

apie SVORIO kontrolę

Kokius produktus rinktis žiemos laikotarpiu, kad nepriaugtume nereikalingų kilogramų? Juk artėja pavasaris! Patarimais dalijasi ,,Sulieknėk sveikai'' vadovė Vaida Kurpienė.

- Kaip patartumėte maitintis žiemą, kad nepristigtų svarbiausių vitaminų, išliktume energingi, sveiki ir nepriaugtume nereikalingų kilogramų?

Žiemą dėl dienos šviesos trūkumo ir šaltesnio oro norisi daugiau saldumynų, miltinių patiekalų ir daugiau maisto. Kaip bebūtų, reikia stebėti save ir laikytis tų pačių mitybos taisyklių, kaip ir šltesniais metų laikais - valgyti kas 2.5-3 valandas, riboti gyvūninius produktus (pieno produktų ir mėsos produktų) kiekį racione, valgyti šviežių daržovių ir vaisių, pakankamai vartoti skysčių, judėti ir.... gaudyti dienos šviesą.

Sakysite ir vėl apie tą patį... o ką daryti, jei man nepavyksta... ? Žemiau pateikiame „Sulieknėk sveikai" konkrečius patarimus.

Pirma, būtina valgyti daug šviežių daržovių. „Sulieknėk sveikai" paskaitose susiduriu su dalyvių teiginiu, kad žiemą „lapų nesinori" - pasakoja Vaida Kurpienė. Daugelis įsivaizduoja, kad šviežios daržovės - tai tik salotų lapai. Iš tiesų Lietuvos regione nuo senų laikų paplitusios šakninės daržovės: įvairių rūšių ropės, ridikai (mano viena mylimiausių šakninių daržovių- baltasis ridikas), morkos, burokėliai. O kur dar raugintos daržovės - agurkai ir kopūstai? Rauginamose daržovėse padvigubėja B grupės vitaminų, ypatingai vitamino B6 ir vitamino B12. Natūraliai raugintose daržovėse gausu, daugiausia - skystyje, lengvai pasisavinamo vitamino C. Kalis, kalcis, fosforas - mikroelementai, kurie labai gerai pasisavinami dėl raugintose daržovėse susidariusios pieno rūgšties. Ši rūgštis naikina puvimo bakterijas žarnyne ir taip padeda išvengti vidurių užkietėjimo. Termiškai neapdorotose daržovėse daug ląstelienos, kuri taip pat aktyvina žarnyno peristaltiką.

Rauginti galima ne tik kopūstus ar agurkus, bet ir kitas šviežias daržoves! Raugintos cukinijos, žiediniai kopūstai ar rauginti švieži burokėliai -pabandykite, neįtikėtina, kad gali būti taip skanu.

„Sulieknėk sveikai" receptas. Sudėtinės dalys:
- Švieži burokėliai arba cukinijos ar žiediniai kopūstai,
- Vanduo
- Druska

Gaminimo žingsniai:
1. Nuplauname ir susmulkiname daržoves (žiedinius kopūstus žiedeliais, burokėlius ir cukinijas galima supjaustyti arba sutarkuoti).
2. Sudedame į indą ir užpilame vandeniu, kad apsemtų daržoves.
3. Įdedame druskos.
4. Laikome šiltai, užklojus merliuku.
5. Kelis kartus per dieną (ryte ir vakare) pamaišome, kad rūgimo procesas suaktyvėtų. Kai pradeda rūgti, atsiranda burbuliukai paviršiuje, be to, atsiranda ir specifinis kvapas.

Antra. Nepamirškite ir vaisių bei uogų. Vaisius ir uogas galima pirkti parduotuvėje. Puiku, jei turite užsišaldę įvairiausių uogų be cukraus: spanguolių, aviečių, braškių, žemuogių, mėlynių, serbentų. Valgykite kasdien po stiklinę pirmoje dienos pusėje. Tik atminkite, kad norėdami išlaikyti pakankamą vitaminų kiekį, turime teisingai atšildyti. Iš šaldiklio reikiamą kiekį perkeliame į šaldytuvą ir tik kai atitirpsta, perkeliame į kambario temperatūrą. Vaisiuose ir uogose esantis vitaminas C ne tik puikiai pasisavinamas, stiprina imunitetą, bet ir gerina kolageno gamybą, t.y. gerina mūsų žiemą išsausėjusios odos būklę.

Trečia. Norisi karštų patiekalų. Natūralu, kad žiemą geriame daugiau arbatų. Tik prieš plikydami nepamirškite, jog jas reikia plikyti nevirintu vandeniu, t.y., kai arbatinuke ima kilti dideli burbulai, išjunkite ir plikykite. Rinkitės tonizuojančias arbatas. Žiemą tamsu, todėl tampame mieguisti ir dėl šios priežasties labiau norisi saldumynų bei miltinių patiekalų. Tuomet gali padėti ir arbata su cinamono gabaliukais.

Daržovinės sriubos - mažai kaloringos ir suteikia mūsų norimos šilumos. Svarbu, kad sriuboje būtų ką kramtyti- venkite trintų ar pervirtų sriubų.

Ketvirta.Judėjimas. Įprastai žiemą sumažėja mūsų fizinis aktyvumas ir tai prisideda prie svorio augimo. Fizinio aktyvumo norma - 30 minučių per dieną. Galite atlikti vienu kartu, o galite ir išdalinti po 10 minučių tris kartus per dieną, pavyzdžiui: mankšta laiptinėje: lipimas laiptais aukštyn-žemyn, greitas pasivaikščiojimas su tikslu papietauti tolimiau esančioje kavinėje, grindų intensyvus plovimas ar siurbimas namie, intensyvus sniego valymas nuo mašinos - juk ne taip sudėtinga ar ne? Svarbu, kad fizinis aktyvumas padidintų Jūsų pulso dažnį ir kvėpavimą.

Penkta. Grynas oras. Įrodyta, kad šaltas oras (minusinė temperatūra) pagerina kraujotaką ir pagreitina medžiagų apykaitą. Be to, gauname daugiau deguonies - jaučiamės energingesni ir... mažiau suvalgome saldumynų ir kitų „nebūtinų" produktų. Saulė - retas svečias žiemą mūsų kraštuose, tad tik pamatę išlindusią saulutę, vilkitės striukes ir eikite nors 10 minučių pabūti lauke - gausite taip būtino vitamino D (kurio trūksta žiemą), pasikrausite energijos, pasigamins laimės hormono seratonino ir pajudėsite - triguba nauda.

Šešta. Miegas. Natūralu, kad žiemą norisi miego šiek tiek daugiau. Nekankinkite savęs ir eikite anksčiau miegoti. Tamsiu paros metu daugiau norisi valgyti, bet ne todėl, kad Jums iš tiesų norisi valgyti (trūksta kalorijų), o dėl miego trūkumo.

Pamatysite - Jūsų talijai tai tikrai patiks ir pavasarį nereikės mesti susikaupusių per žiemą kilogramų.


2. Ar žiemą sveika valgyti daug mėsos?

Nėra periodo, kada daug mėsos valgyti būtų sveika. Nesvarbu, ar tai būtų žiema, ar vasara. Remiantis tyrimais, Lietuvos gyventojai vartoja per daug mėsos ir pieno produktų. Dalį jų keiskite ankštiniais: pupelėmis, avinžirniais, lęšiais. Šie produktai mažiau kaloringi, tačiau turi mums būtinų baltymų, lėtai pasisavinamų angliavandenių bei skaidulų. Suvalgę ankštinių porciją ilgai jausimės sotūs, bet neapsunkę.