Sveikatos BIBLIOTEKA

Liekni – sveiki – laimingi !

apie SVORIO kontrolę

Šių dienų žiniasklaidoje aktyviai peršama mintis : kuo žmogus lieknesnis - tuo jis laimingesnis ir gražesnis. Ar taip yra iš tikrųjų? Juk iš tiesų gražus žmogus - sveikas žmogus. Kaip lieknėjant neperžengti ribos ir pasirinkti priimtiniausią ir mums tinkamą lieknėjimo būdą? Šią savaitę su skirtingais medicinos specialistais kalbėsime apie lieknėjimą, gražią figūrą - tai tema, kuri vasaros metu aktualiausia, ypač moterims.

Oficialios statistikos, kiek sergančiųjų valgymo sutrikimais žmonių yra Lietuvoje - nėra. Tačiau keletas atliktų tyrimų parodė, kad Lietuvoje sergančių bulimija 5-7 iš 100, nervine anoreksija - 1 iš 100. Duomenys gąsdinantys. Merginos siekia tobulumo, pamiršdamos savo sveikatą. Apklausus 100 moterų nustatyta, kad 30% iš jų laikosi dietos beveik nuolat, 40% sportuoja ir stengiasi išlaikyti esamą kūno svorį, 25% - šiuo metu nesilaiko dietos, nors teigia, kad anksčiau yra išbandžiusios porą dietų ribodamos suvartojamų kalorijų kiekį, tik 5% moterų teigė niekada nesilaikiusios dietų.

Lietuvos statistikos departamento duomenimis, Lietuvoje antsvorio turėjo kas trečias ir buvo nutukęs kas septintas gyventojas. Nutukusių moterų buvo daugiau nei vyrų (atitinkamai 18 proc. ir 11 proc.), tačiau vyrų daugiau nei moterų turėjo antsvorio. Kas šešto 15-24 m. amžiaus vaikino ir kas penkioliktos merginos kūno svoris buvo per didelis, o sulaukus 25-34 m. amžiaus tokie buvo kas antras vyras ir kas ketvirta moteris.

Taigi, lieknėjimo tema yra tikrai labai aktuali. Skirtumas tik toks, kad matomas labai didelis kontrastingumas - vieni persistengia ribodami maisto kiekį, kiti - sunkiai valdo save valgydami. O ir vieniems, ir kitiems reikia pagalbos. Reikėtų pradėti nuo sveikos mitybos.

,,Šeimos sveikatos enciklopedijoje" teigiama, kad norint išlaikyti normalų kūno svorį, reikia kasdien aktyviai judėti. Mokslininkai nurodo, kad svoris, kaip ir ūgis, paveldimas, tačiau šis rodiklis labiau nei ūgis priklauso nuo išorinių veiksnių, ypač nuo mitybos. Jeigu žmogus sunaudoja daugiau energijos, nei jos gauna su maistu, svoris mažėja, jei mažiau - didėja.

Mitybos ir sveiko gyvenimo būdo piramidė

Sveiko gyvenimo būdo ir mitybos piramidėje porcija - tai santykinis produkto kiekis, o ne absoliutus produkto kiekis ar tūris. Maisto produktų grupių porcijų skaičius priklauso nuo žmogaus fizinio aktyvumo. Kuo žmogus yra fiziškai aktyvesnis darbe ar poilsio metu, tuo daugiau porcijų jis turi suvalgyti, kad gautų pakankamai energijos ir būtinų maisto medžiagų. Todėl, svarbu aktyviai judėti, kiekvieną dieną išgerti bent 2l vandens, valgyti 5 kartus per dieną nedidelėmis porcijomis.

Taigi, jei norite, kad jūsų figūra po truputį gražėtų, pirmiausiai reikėtų atkreipti dėmesį į savo mitybos racioną. Pagalvokite, kokius produktus jūs dažniausiai valgote? Galbūt pamirštate vartoti grūdų produktus? Svarbu, kad valgytumėte įvairų maistą, taip bus patenkinti visi organizmo poreikiai, geriau jausitės.