Sveikatos BIBLIOTEKA

Svorį meskime sveikai

apie SVORIO kontrolę

Su nekantrumu sekdami orų prognozes ir vis dažniau išlendančios saulutės spindulius, pastebime ir ne tokius pageidaujamus svečius - per žiemą (o gal ir per daugelį metų) ant kūno susikaupusius riebalus. Tai ne tik estetinė problema - ne naujiena, kad antsvoris dažnai tampa ir įvairių negalavimų priežastimi.

Ar jums jau laikas mesti svorį?

Kiekvienas žmogus, norėdamas būti sveikas ir išvengti daugelio ligų, turi išlaikyti reikiamą kūno svorį. Normalus svoris turi tam tikras ribas - nuo idealaus (mažiausio normalaus) iki sveikatai nekenksmingo (didžiausio normalaus) svorio. Ligų rizika atsiranda ne tik dėl antsvorio, bet ir dėl netolygaus riebalų pasiskirstymo kūne. Antsvoris - pridėtinis kūno svoris, kai viršijamos nustatytos normos. Nutukimas - nenormalus riebumas, t.y., kai asmuo pagal lytį ir ūgį 20-30% viršija vidutinį svorį. Dėl nutukimo gali pakilti kraujospūdis, padidėti rizika susirgti cukriniu diabetu, vėžiu, sąnarių ir širdies ligomis. Dėl to mažėja vidutinė gyvenimo trukmė bei atsiranda psichologinis stresas. Dažniausia nutukimo priežastis yra fizinio aktyvumo stoka. Fizinė veikla yra turbūt svarbiausias ir labiausiai kintantis energijos išeikvojimo faktorius. Kūno riebalų kiekis maksimaliai mažinimas derinant fizinį aktyvumą ir dietą. Žmogui esant fiziškai aktyviam svoris mažėja riebalų sąskaita, o raumenų masė nekinta arba didėja. Riebalų kiekis organizme turėtų būti (procentais): vyrų iki 30 metų - 14-20%, nuo 30 metų - 17-23%, moterų iki 30 metų - 17-24%, nuo 30 metų - 20-27%.

Nori sugaišti - skubėk.

Dauguma norinčių suliesėti ieško būdų, kaip greitai numesti svorį. Tačiau derėtų neužmiršti, kad svoris auga pamažu. Todėl ir mažinti jį reikia lėtai. Laikantis madingų dietų rizikuojama netekti raumenų masės, nes svoris mažėja vandens ir raumenų sąskaita. Būtina išlaikyti energijos suvartojimo ir išeikvojimo pusiausvyrą. Jei su maistu energijos gausime daugiau, nei išeikvojame, svoris didės. Jei energijos suvartosime tiek, kiek išeikvojame - svoris nekis.

Kasdieninei veiklai papildomai išeikvojus 100 kcal, per metus galima netekti 4-ių kg. Pavyzdžiui, vaikščiojant 3 km/val greičiu, 1 kg kūno masės sunaudojama 2,5 kcal per valandą. Fizinė veikla padeda organizmui geriau pasisavinti energiją, sumažinti kūno svorį. Taikant vien tik kalorijų skaičiavimo metodą, galima numesti svorio, kurio 75% sudarytų riebalai. Netgi ne itin intensyvi kasdienė fizinė veikla, besitęsianti savaites, mėnesius ar metus, gali būti labai reikšminga. Fiziškai aktyvesnių žmonių būna geresnė savijauta ir nuotaika. Bet tai pat svarbu suprasti, kad adekvatus maisto kiekis užtikriną gerą sveikatą, aprūpina organizmą pagrindinėmis medžiagomis ir energija.

Kantrybė

Tačiau daugybė žmonių šiomis dienomis renkasi intensyvias treniruotes sporto klubuose, siekdami greito svorio mažėjimo efekto bei norėdami palaikyti gerą savijautą. Ypač svarbu, kad derinant aktyvią fizinę veiklą ir ribojant valgomo maisto kiekį nesutriktų gyvybiškai svarbių medžiagų pusiausvyra organizme.

Nenusivilkite, jeigu rezultato nesimato iškart. Pagalvokite, kas jums svarbiausia - ar trumpalaikis efektas sveikatos (kurios prireiks visą likusį gyvenimą) sąskaita, ar lėtas, bet užtikrintas sveikėjimo kelias.

Mūsų senoliai sakydavo - be kantrybės nėra galybės. Jei turėsite impulsą, ryžtą ir pakankamai kantrybės, rezultatas nustebins ne tik estetiniu požiūriu, bet ir puikia savijauta kasdien.